1882 - 1910 Lumea apartine celor care o descopera – Leonidas
Fondatorul Leonidas, Leonidas George Kestekides, s-a nascut in Nigdi, Turcia.
La varsta de 18 ani tanarul de origine greaca emigreaza in SUA unde invata comertul cu produse de cofetarie. In cele din urma creeaza brandul recunoscut la nivel mondial ce poarta numele sau.
Un premiu si o dragoste belgiana
Facand parte din delegatia greco-americana, Leonidas prezinta produsele sale de cofetarie la Targul Mondial din Bruxelles din 1910, care a avut peste 13 milioane de vizitatori. A primit medalia de bronz pentru creatiile sale si astfel incepe povestea Leonidas in Belgia. Se indragosteste de Joanna Teerlinck si se casatoreste in 1912. In 1913, deschid o ceainarie in Gent. Chiar daca nu au avut copii, Leonidas nu va mai parasi Belgia niciodata si iubitorii de ciocolata din intreaga lume ii vor fi intotdeauna vesnic recunoscatori.
1913 - 1924 Descoperirea adevaratului talent
In 1913, Leonidas expune noile sale creatii la Targul International din Gent unde castiga medalia de aur si recunosterea profesionala. Acest moment marcheaza inceputul aventurii fascinante ce incanta oamenii din intreaga lume de mai bine de 100 de ani.
Spiritul de familie
Din cauza evenimentelor politice din Grecia, familia sa i se va alatura in Gent. Printre membrii familiei imigrati se afla si nepotul sau Basilio, in varsta de 19 ani, care i se va alatura in afacere. Cei doi dezvolta o relatie tata-fiu, care se va dovedi extrem de profitabila pentru afacere: ei creeaza o gama de sortimente de ciocolata care castiga din ce in ce mai multi clienti, transformandu-i in iubitori de ciocolata.
Spiritul antreprenorial
Leonidas deschide “Patisserie Centrale”, o ceainarie, pe strada Paul Delvaux in Bruxelles. Urmand modelul unchiului sau, Basilio isi deschide propriul atelier pe Bulevardul Anspach. In acea perioada, pralinele erau un produs de lux accesibil doar celor bogati, iar Basilio realizeaza ca acest lucru ofera o oportunitate. Leonidas si Basilio se concentreaza pe o misiune: sa faca pralinele accesibile pentru toata lumea, in cel mai rapid mod cu putinta: de la producator – la consumator, la un pret accesibil.
O marca Leonidas – „Fereastra ghilotina”
Ambitios si foarte muncitor, Basilio vinde produsele sale de cofetarie si ciocolata pe strazile din Bruxelles dintr-un carucior. Dupa cateva avertismente ale politiei privitoare la comertul stradal, transforma atelierul sau intr-un magazin. Acesta era atat de mic, incat nu avea usa; vanzarea avea loc direct din laborator, asa ca a transformat vitrina magazinului in trejghea de vanzare pentru a servi clientii! Astfel a inaugurat primul sau magazin cu vanzare “la fereastra”, conceptul revolutionar “guillotine-window”, care va ramane multi ani o semnatura distincta a magazinelor sale. Acum poate sa vanda direct trecatorilor, iar acestia pot fi martori la procesul de productie si pot valida prospetimea produselor. Dincolo de toate aceste aspecte, face efortul de a oferi praline de calitate la jumatatate din pretul competitorilor.
1937 - 1950 Leonidas – “Regele pralinelor”
Basilio inregistreaza marca si logo-ul “Leonidas” pentru a proteja produsele sale. Ca simbol, alege imaginea razboinicului Leonidas, rege al Spartei. Prin alegerea unei figuri atat de puternice si emblematice, Basilio demonstreaza ambitia sa si, foarte important, respectul fata de unchiul sau si originile sale grecesti. Logo-ul reprezinta un cerc cu figura razboinicului si cuvintele “Pralines Leonidas” in partea superioara. Leonidas Kestekides lasa gradual afacerea in mainile nepotului sau, care devenise intre timp “master-confectioner”. Leonidas K. moare in 1948 lasand afacerea sa lui Basilio.
Prospetime, intotdeauna prospetime
Atelierul din Bulevardul Anspach devine prea mic si Basilio muta magazinul la numarul 46, un spatiu mult mai mare pe care Leonidas il ocupa si astazi. Basilio cere permisiunea autoritatilor sa transforme vitrina magazinului in “guillotine-window” ca sa fie mai aproape de clientii sai. In acest timp, reputatia ciocolatei Leonidas creste exponential: oamenii apreciaza prospetimea, calitatea si gustul delicat. Basilio utilizeaza doar ingrediente proaspete: lapte proaspat de la magazinul alaturat, smantana si unt. Inca de la inceputuri, Leonidas realizeaza ciocolata cu ingredinete de cea mai buna calitate, fara grasimi vegetale, si cu 100% unt de cacao pentru umpluturile si invelisurile din ciocolata.
1950 - 1969 Calitate la un pret mic
Succesul Leonidas creste rapid si se deschid mai multe magazine in Bruxelles. Oamenii din Bruxelles nu se mai satura de cutiutele cu ciocolata realizata manual, proaspata si plina de arome, la un pret imbatabil. Pana in 1966, puteai sa cumperi 100g ciocolata cu 10 franci belgieni (0,25 eur).
Primele magazine in afara Bruxelles-ului
Prima franciza Leonidas se deschide in Aalst (Belgia) si prima franciza in Franta se deschide in Lille in 1969. Tentati de oportunitatea de afacere, multi antreprenori solicita franciza, astfel magazinele Leonidas cresc de zece ori. Belgia are reputatia de producator de ciocolata de calitate, iar ciocolatierii din tara prelucreaza boabele de cacao extrem de fin, oferind o textura excelenta. Leonidas s-a impus in piata cu un pret rezonabil la un produs de calitate superioara.
Manon Cafe – pralina emblematica
Succesul Leonidas este bazat pe valori solide, pe care faimosul Leonidas Manon Cafe le inglobeaza. Baza Manon-ului consta din crema de unt, nuca crocanta, alune, toate intr-un strat de zahar. Preferand sa lucreze cu ciocolata, Basilio inlocuieste stratul de zahar cu ciocolata alba. Apoi, in 1969, inlocuieste nuga cu crema de praline si, in cele din urma, umplutura cu alune de padure intregi. Acesta devine un bestseller instant si este inca pralina favorita a gamei Leonidas.
1970 - 1985 Dezvoltarea internationala
Dupa decesul lui Basilio in 1970, fratii si surorile sale devin mostenitori ai imperiului Leonidas „Confiserie Leonidas SPRL” (Leonidas Confectionery SPRL). Jean Kesdekoglu-Kestekides conduce compania in perioada 1970-1985, iar in cele din urma Leonidas amplifica vanzarile internationale in Belgia, Luxemburg, Germania, Olanda, la Harrods din Londra si chiar si in Atena. La 29 martie 1979 Confiserie Leonidas devine Leonidas SA, o societate cu raspundere limitata. Anii 70 și 80 au fost anii de aur ai companiei. Atrasi de gustul excelent al ciocolatei, marca a inregistrat cresteri importante. Pentru a creste productia Confiserie Leonidas SA cumpara vechea fabrica Crown-Baele din Bulevardul Graindor 41-43 din Anderlecht, care ramane sediul companiei. Maria Kesdekoglu-Kestekides se alatură tatalui sau Jean, ajutandu-l in managementul companiei.
Pretul succesului
Maria Kesdekoglu-Kestekides preia compania dupa decesul tatalui sau. Fratele sau, Dimitrios Kestekoglou, si apoi varul lor german, Vassiliki Kestekidou, se alatura companiei. Productia creste considerabil, iar in 1985 Leonidas face publicitate pentru prima data printr-un mesaj unic: Leonidas solicita partilor interesate sa deschida francize sa nu mai aplice deoarece nu au reusit sa mareasca productia! Cu toate acestea, Leonidas nu isi mareste preturile in acest timp. In schimb, compania alege sa se extinda mai lent, decat sa penalizeze clientii cu preturi mai mari.
1990 - 2012 Noua etapa
Pentru a raspunde cererii crescande a consumatorilor, Leonidas SA achizitioneaza fosta cladire a unei companii producatoare de lactate de branza, situata la Bel de la Rue des Bassins din Anderlecht. Leonidas se extinde si în S.U.A., iar la sfarsitul anilor ’90 in Asia, unde devine lider de piata.
Anul 1993 a adus deschiderea magazinului Rue au Beurre, care detine renumele de a fi cel mai mare Leonidas shop din lume, cu 20 persoane angajate. Magazinul este deschis 7 zile din 7, de la 10:00 la 23:00, pentru a satisface turistii atrasi de magazinul uimitor.
Toate produsele Leonidas vandute in intreaga lume sunt fabricate in Belgia. In fiecare dimineata, cantitati importante parasesc Belgia, fiind transportate catre magazine din intreaga lume, respectand intotdeauna cele patru cerinte impuse de Basilio: prospetime, calitate, varietate si accesibilitate.
Pentru a face ciocolata sunt folosite numai ingrediente proaspete, iar productia zilnica pleaca catre destinatii indepartate doar cu avionul, la temperatura controlata, astfel incat sa ajunga la destinatie in stare perfecta.
Noile magazine cu ciocolata
Magazinele primesc un facelift si se renunta la conceptul “guillotine-window “. Toate magazinele adopta un nou aspect care accentueaza partea inovatoare si dinamica a marcii Leonidas, precum si prospetimea produselor, generozitatea si mostenirea creatorilor sai. Clientii sunt acum intampinati intr-o atmosfera confortabila, cu design modern si primitor. Mai exista insa cateva magazine ce utilizeaza vechiul concept “guillotine-window“ - unul dintre ele, de dimensiuni foarte mici, este situat in inima orasului Bruxelles, pe Rue des Fripiers, la doar cativa pasi de primul magazin concept “guillotine-window “ al lui Basilio.
Reteaua globala
Leonidas este prezent la nivel mondial cu aproximativ 1250 de magazine in +/- 50 de tari, dintre care 350 de magazine in Belgia si 340 in Franta.
Sute de mii de cunoscatori savureaza zilnic aceste delicii gustoase, purtand cu ele o poveste extraordinara bazata pe o pasiune colectiva: sa impartaseasca placerea ciocolatei.
2013 - prezent - 100 de ani de placere pura ce continua
Leonidas sarbatoreste 100 de ani de “know-how” si „savoir vivre”. Petit laboratoire de pralines („micul laborator de praline”) al fondatorului a parcurs un drum lung, fara a-si pierde din vedere spiritul si fara a renunta la aromele si ingredientele sale initiale: alune din Turcia, migdale din Italia, cirese din Périgord, nuci de la Grenoble si Texas, ciocolata din unt de cacao 100%. Pe scurt, ingrediente de cea mai buna calitate, utilizate in retete neschimbate de foarte multi ani, continua sa incante si sa aduca bucurie unei clientele loiale din ce in ce mai largi.
Furnizor oficial al Curtii Regale a Belgiei
Maiestatea Sa, regele Philippe de Belgia, a publicat prima sa lista de furnizori oficiali ai Curtii in 2013. Leonidas are privilegiul de a fi prezent pe această lista realizata cu grija, rezultat unui proces riguros de selectie, pentru calitatea excelenta si preturile accesibile. Pentru producatorul de ciocolata această recunoastere a fost momentul de varf al anului centenar al brandului.